Slovenskí žiaci sú lepší v matematike, horší v čitateľskej gramotnosti

08.12.2010 Celý región

Bratislava 7. decembra (TASR) - Slovenskí žiaci sú v matematických zručnostiach porovnateľní so svojimi rovesníkmi z iných krajín.
Naopak, v čitateľskej a v prírodovednej gramotnosti zaostávajú. Vyplýva to z výsledkov medzinárodnej porovnávacej štúdie OECD PISA 2009, ktoré dnes zverejnilo ministerstvo školstva.

Hlavnou sledovanou oblasťou štvrtého cyklu PISA 2009 bola čitateľská gramotnosť. Slovenskí žiaci v nej dosiahli priemerné skóre 477 bodov, toto sa v porovnaní s rokom 2006 zvýšilo o 11 bodov. \"Pozitívnym ukazovateľom je zníženie podielu slovenských žiakov vo výkonovo najnižšej, tzv. rizikovej skupine, ktorý v porovnaní s rokom 2006 klesol na 22,2 percenta, \" informoval rezort. V rebríčkoch umiestnenia zostalo Slovensko približne na rovnakej pozícii, na 25. až 29. mieste spomedzi 34 krajín OECD. Spomedzi všetkých 65 zúčastnených krajín SR patrí 32. až 37. priečka.

V matematickej gramotnosti získali slovenskí žiaci priemerné skóre 497 bodov, čím sa Slovensko dostalo do priemeru OECD (496). \"Je to pozitívny posun oproti roku 2006, keď sa umiestnilo tesne pod priemerom OECD, \" uviedlo ministerstvo. Výkon žiakov na národnej úrovni sa štatisticky významne nezmenil. V rebríčkoch umiestnenia zostala SR medzi ostatnými krajinami OECD na približne rovnakej pozícii, pričom si mierne polepšila. Slovensko sa umiestnilo na 13. až 22. mieste spomedzi krajín OECD a na 19. až 28. mieste zo všetkých zúčastnených krajín.

V prírodovednej gramotnosti získali slovenskí žiaci priemerné skóre 490 bodov, čím sa umiestnili pod priemerom OECD (501). V porovnaní s výkonom v roku 2006 sa priemerný výkon žiakov na Slovensku zvýšil štatisticky nevýznamne, o dva body. V rebríčkoch umiestnenia zostalo Slovensko približne na rovnakej pozícii, a to na 23. až 29. mieste spomedzi krajín OECD, na 29. až 37. mieste zo všetkých zúčastnených.

Viac ako 4000 slovenských školákov naposledy testovali v roku 2006. Ich čitateľská, matematická a prírodovedná gramotnosť sa ocitla v rámci krajín Európskej únie a OECD (Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj) pod priemerom. Vtedy skončili v problematickej skupine s krajinami ako Mexiko, Španielsko a Grécko. Predbehli ich napríklad Česi, Rakúšania a Poliaci.

Čitateľskú gramotnosť na Slovensku monitorujú medzinárodné štúdie PISA a PIRLS v niekoľkoročných intervaloch. (PISA testuje 15- ročných školákov a PIRLS štvrtákov na ZŠ). Výskum PISA (Programme for International Student Assessment) sa realizuje v trojročných cykloch. Pripravuje ho OECD.
 

Vyberte región